Форум » Объявления, реклама, трёп » Вопрос по изображению. » Ответить

Вопрос по изображению.

anahata: Ваджрный народ, как мне подсказал один человек, на картине изображены Лхачен (Шива) и Умой (Парвати). подскажите почему данные божества не в союзе, есть ли у ихнего "не-союза", какой-нить глубинный смысл ?

Ответов - 7

Virati: А они изображены в союзе, это положение называется "лата", если рассматривать с точки зрения каула-садхан, там Шакти сидит, на левой ноге Шактимана.

den: Из "Treasury of Precious Qualities: Book Two": The fourfold classification of the tantras according to cosmic age For the beings living in this universe, there gradually emerged four ways of relating to desire as an object of purification. In the Age Endowed with Perfection — in the course of which, the life span of beings diminished from infinity to one million six hundred thousand years — there were, as yet, no manifest defilements, and beings were endowed with the following four qualities. They had an immeasurable span of life, a luminous physical form, miraculous abilities, and amrita as their sustenance. During that period, of all the defilements, desire manifested only to a very small degree. Since it was very slight, people obtained satisfaction simply by gazing at each other. However, one of the four qualities mentioned above gradually declined. The period in which this occurred is called the Age of Three, and was a time when people experienced satisfaction from smiling at each other. During the Age of Two, a further quality declined, and people satisfied their desire simply by touching each other and holding each other by the hand. Finally, in the present Age of Strife, when all four qualities have declined, people both fight among themselves and have the wish to embrace and copulate. To remedy these four kinds of desire, the four classes of tantra have been set forth. The Abridged Kalachakra-tantra (the Wheel of Time) says: "For the first age, Endowed with Perfection, there is Kriyatantra. For the second age, the Age of Three, there is Charyatantra; For the third age, the Age of Two, there is Yogatantra; And for the fourth age, the Age of Strife, there is Anuttaratantra. The four ages of the world are thus considered, And thus four tantra classes are set forth." In the case of Yogatantra, as a means to harnessing desire on the path, practitioners depict and meditate upon the deities as the Tantra of the Clorious and Supreme Primordial Buddha describes: "The deities of the mandala are touching slightly." And: "To one side there sits Dorje Che, Brandishing an arrow. He is embraced by Nyema's hand In which she holds a monster-headed banner." It is thus that the deities embrace. In the case of Anuttara or highest tantra, as a means to harnessing desire on the path, practitioners visualize the deities (who represent skillful means and wisdom) in union. It is specified in the Guhyasamaja that the two sex organs are joined and that all things should be considered in the same way [as the union of skillful means and wisdom, of appearance and emptiness]. And the Guhyagarhha says: “Holding different attributes, they are joined with wrathful consorts."

anahata: den пишет: "To one side there sits Dorje Che, Brandishing an arrow. He is embraced by Nyema's hand In which she holds a monster-headed banner." It is thus that the deities embrace. Спасибо, теперь пазл сложился и стало ясно :)


Чой: Virati пишет: А они изображены в союзе, это положение называется "лата", если рассматривать с точки зрения каула-садхан, там Шакти сидит, на левой ноге Шактимана. Точка зрения каула-садханы здесь не уместна, дерево прибежища, откуда взят этот фрагмент картинки, относится школе Ньигма. Лхачен, есть проявление бодхисаттвы Авалокитешвары, его практики относится к внешним тантрам, где Лхачен исполняет функции Дхармапалы, подателя богатства, защитника и т.д. в зависимости от садханы.

anahata: Чой пишет: Точка зрения каула-садханы здесь не уместна, дерево прибежища, откуда взят этот фрагмент картинки, относится школе Ньигма. Лхачен, есть проявление бодхисаттвы Авалокитешвары, его практики относится к внешним тантрам, где Лхачен исполняет функции Дхармапалы, подателя богатства, защитника и т.д. в зависимости от садханы. Да, это дерево прибежища Дуджом Терсар. Ответ Дениса вполне доходчиво проливает свет на то, почему они не в полном союзе, т.е. союзе причинных мест :)

Чой: Да? И какой же глубинный смысл, что божества не в союзе "причинных мест"? Я вот не понимаю, как можно практиковать метод и мудрость раздельно, мне это видится абсурдным.

anahata: Чой пишет: Да? И какой же глубинный смысл, что божества не в союзе "причинных мест"? Я вот не понимаю, как можно практиковать метод и мудрость раздельно, мне это видится абсурдным. Я написал, что они "не в полном союзе", а почему не в полном можно понять исходя из ответов Дениса :). То что он и она не в полном союзе, говорит о том, что практики, изображенных таким образом божеств, относятся к внешним тантрам, а точнее (исходя из ответа Дениса), к Йога-тантре, т.к. он и она дотрагиваются друга до друга, но без совокупления. Т.е. насколько я понял из ответа Дениса, то данная внешняя тантра подходит для эпохи, когда прикосновения приносят удовлетворение, и прикосновение для данной эпохи я так понимаю считается союзом. Т.е. символизм не какой-то архи-глубинный, просто полезно знать, что коль видишь его и её на изображении, но не в полном союзе, то это значит, что практика данных божеств относится к внешним тантрам.



полная версия страницы