Форум » ЯСНЫЙ СВЕТ (incarnation 2) » Шаманизм » Ответить

Шаманизм

Manikarnika: Уважаемые, порекомендуйте достойную литературу по данному вопросу. Хочется копнуть поглубже в этом направлении.

Ответов - 127, стр: 1 2 3 4 All

Quelle: На днях случайно по ящику посмотрел серию из российского доксериала "Колдуны Мира", про хаамов Хакассии.Оказалась, серия не про колдунов, а про современных шаманов. Был приятно удивлен информативностью, не ожидал от этого канала. Кое-что интересное, что не встречал в книгах, рассказывают сами шаманы, да и общая атмосфера (в народе) хорошо передана. Раньше много читал по шаманизму, помнится, что у хакассцев одна из самых сохранившихся шаманских традиций на территории РФ, во всем "теле народа", а не только в паре семей... http://tv3.ru/programs/kolduny-mira/video Есть еще в этой серии пара фильмов, надо посмотреть

anahata: Quelle пишет: Был приятно удивлен информативностью, не ожидал от этого канала. Кое-что интересное, что не встречал в книгах, рассказывают сами шаманы, да и общая атмосфера (в народе) хорошо передана. Раньше много читал по шаманизму, помнится, что у хакассцев одна из самых сохранившихся шаманских традиций на территории РФ, во всем "теле народа", а не только в паре семей... http://tv3.ru/programs/kolduny-mira/video Да, спасибо, посмотрел про курандеро, лица чем-то тибетцев и непальцев напоминают

Quelle: Несколько книг для глубококопания, без воды и оч по делу, рекомендую. Посмотрите, может что из этого есть в эл. виде: Смоляк Шаман:личность, функция, мировоззрение (Народы Нижнего Амура) изд наука 1991 Хольгер Кальвайт шаманы, целители, знахари Изд Совершенство 1998 М.Б. Кенин-Лопсан Тувинские шаманы Изд. Трансперсонального Института1998 А если читаете на английском, даже если просто набрать в ген.либ.рус.эке или на bookzz.org Shamanism, так там выплывает видимо-немерено


Manikarnika: Упомянутый в серии про курандерос фильм Blueberry http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4195445

Manikarnika: Кстати, собранные и обработанные в виде сериала истории Амазонки http://www.lostfilm.tv/browse.php?cat=167

Manikarnika: Помните автора "Культа Тары" (толмуд)? Так он впоследствии пошел в отрыв ... Steve Beyer -- scholar, adventurer, and expert on both jungle survival and plant hallucinogens -- is the author of Singing to the Plants, "the best book on ayahuasca yet" and "the most comprehensive examination of Amazonian shamanism ever written." Steve studied wilderness survival among the indigenous peoples of North and South America, and sacred plant medicine with traditional herbalists in North America and curanderos in the Upper Amazon, where he studied the healing plants with doña María Tuesta Flores and received coronación by banco ayahuasquero don Roberto Acho Jurama. With doctoral degrees in both religious studies and psychology, Steve lived for a year and a half in a Tibetan monastery in the Himalayas, and has undertaken numerous four-day and four-night solo vision fasts in the desert wildernesses of New Mexico. He has studied the use of ayahuasca and other sacred plants in the Amazon, peyote in ceremonies of the Native American Church, and huachuma in Peruvian mesa rituals http://www.amazon.com/Singing-Plants-Mestizo-Shamanism-Amazon/dp/0826347304/ref=la_B000APQKA4_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1422303932&sr=1-1 Singing to the Plants: A Guide to Mestizo Shamanism in the Upper Amazon + http://www.amazon.com/Buddhist-Experience-Sources-Interpretations-Religious/dp/0822101270/ref=la_B000APQKA4_1_4?s=books&ie=UTF8&qid=1422303932&sr=1-4

ale: я с подругой немного бубню :)

ale:

ale: Дон Хуан живее всех живых! Даже когда Качора собирался прилететь в Россию на свою Родину (все шаманы считают, что они родом с Сибири, а ещё точнее, с озера Байкал - я думаю вы все слышали кучу легенд про это святое место), то деньги на это собирали «всем миром»: ни родственики-миллионеры Кастанеды, не бизнес-воротилы из ClearGrean Inc, - никто не захотел помочь ему в этом, хотя многие из близкого окружения Кастанеды знают Качору, и вовсе не отрицают его роль в написании книг Кастанеды. Согласитесь, довольно забавно, когда вылазит некий очередной тип и заявляет, оказывается! что Качора пытается на ком-то заработать: поверьте, заработать на шаманизме больше чем заработал Кастанеда уже вряд ли кому-то удастся. Сложно обвинить в чём-то человека, когда у него кроме его лачуги больше-то ничего и нету

Yangxu: этому разоблачению уже столько лет, что наверняка сам Качора уже не живее всех живых

ale: Yangxu пишет: этому разоблачению уже столько лет, что наверняка сам Качора уже не живее всех живых это прямо скажем не разоблачение вообще, поскольку базируется на явном подлоге - Качора ничего не знает о ТС и третьем внимании и на роль ДХ он явно не тянет. Кроме того Яки насколько я знаю не юзают психоделиков, поэтому в народе бродили мысли о том что дх был из племени Уичоле. Я привел эту цитату потому, что позабавило желание Качоры приехать в Россию на "историческую родину" :)

crac333: в народе бродили мысли о том что дх был из племени Уичоле. Скажите,ув.ale, а Вы вообще уверены что он был ? Интересно либо Ваше личное мнение либо ретрансляция Вами мнения старых кастанедовцев тс с лет 15-25 стажем...

ale: crac333 пишет: Скажите,ув.ale, а Вы вообще уверены что он был ? Интересно либо Ваше личное мнение либо ретрансляция Вами мнения старых кастанедовцев тс с лет 15-25 стажем... считайте что вам повезло :) вы столкнулись со старым кастанедовцем с 25 летним стажем - мной :) я как и КК считаю, что такую систему как учение дх придумать КК не мог некоторые концепции слишком глубоки что бы быть изобретёнными писателем я например смотрю на буддистов и вижу, что это тип системной массовой религиозности достаточно социального вида. Учение дх исключительно для профессиональных сумашедших, причем явно не человеческого типа и изобрести подобное мог только абсолютно сдвинутый в другую реальность человек, каковым КК никак не являлся Относительно же самого учения мы относимся к нему с известной долей юмора, как и завещал нам великий вождь краснокожих ДХ :)))))))))) Мы как то ставили трехактную пьесу по мотивам :)) КК Если не заломает смотреть вот первый акт https://www.youtube.com/watch?v=qAzIrfo824U

Manikarnika: http://en.wikipedia.org/wiki/Native_American_Church )

crac333: еще не читал. только наткнулся. но рецензия показалась любопытной. http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4820995 Философия нагуа Всемирно известная работа М.Леон-Портильи по сей день считается одним из самых значительных достижений американистики и антропологии в целом. Автор анализирует духовное наследие высокоразвитых культур доколумбовой эпохи - философию народов, говорящих на языке нагуатль (толтеков, ацтеков и др.), чью роль в создании древних цивилизаций американского континента трудно переоценить. Значительная часть книги посвящена мифологическому космосу народов нагуа, их представлениям о природе человека и сущности искусства, их духовному знанию, которое зародилось несколько тысячелетий назад. Впервые русский перевод «Философии нагуа» был опубликован издательством «Иностранная литература» в 1961 г. Эта уникальная работа была напечатана малым тиражом, но мгновенно обрела популярность у большого числа читателей, заинтересованных доколумбовыми цивилизациями, их мировоззрением и типом философствования. Она вызвала интерес во всем мире и множество откликов, как у русской аудитории, так и в других странах, и до сего дня остается одной из самых запомнившихся книг по американистике. Автор справедливо отметил, что «у этой книги счастливая судьба». Однако счастливая судьба не рождается на пустом месте. Следует сказать, что Мигель Леон-Портилья — не только признанный специалист в своей области, но и невероятно увлеченный, глубокий и деятельный ученый. Толтеки, чье мировоззрение он столь тщательно и с любовью рассматривает, полагали достижение подлинного мастерства и творчества в своем деле одной из важнейших человеческих ценностей. Иными словами, «действовать как толтек», «оживлять вещи», «хорошо понимать все в своем сердце», — означает формировать твердое намерение и совершать в состоянии безупречности какие бы то ни было свои действия, будь то изготовление кувшина или написание научного труда. Так выразился бы К. Кастанеда в своей знаменитой «магической эпопее», посвященной обучению у месоамериканского шамана Хуана Матуса. Похоже, автор «Философии нагуа» подошел к делу именно таким образом…

ale: Manikarnika пишет: еще не читал. только наткнулся. но рецензия показалась любопытной. http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4820995 Спасибо любопытная книга Нельзя сказать что извлек много инфы но тем не менее что то интересное есть Мигель Леон-Портилья. Философия нагуа (в тексте кодекса речь идет о верховном боге Нагуа - Ометекутли - отце всех богов ) Он — Господин и Госпожа дуальности (Ометекутли, Омесигуатл). Он — Господин и Госпожа нашей основы (Тонакатекутли, Тонакасигуатл). Он — мать и отец богов, старый бог (ин тетеу иная, ин тетеу та, Гуэгуэтеотл). Он — вместе с тем бог огня (ин Хиутекутли), так как живет в его центре (тле-хик-ко: на месте центра огня). Он — зеркало дня и ночи (Тецкатланехтиа, Тецкат-липока). Он — светило, благодаря которому светятся вещи, и сверкающая юбка из звезд (Ситлаятонак, Ситлалиникуэ). Он — господин вод и солнечного блеска цвета яшмы и та, у кого юбка из яшмы (Чалчиутлатонак, Чалчиутликуэ). Он — наша мать и наш отец (ин Тонан, ин Тота).

Manikarnika: https://app.box.com/s/hzoher5p9z4nnwojd0qfg5u1fwuobj1k ... John Reynolds. Tibetan shamanism

Manikarnika: Олард Диксон. Тибетская йога сновидений 1. Тува 2…: https://youtu.be/O7F7sAd2MX8

Manikarnika: http://www.tuva.asia/news/ruregions/4006-rodinka.html мэнгэ Интересно, есть ли что то фундаментальное по монгольской астрологии?

Manikarnika: http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4782617 из рекомендованного

Manikarnika: https://youtu.be/27DCN0f_1fc The Transcendence of Time in Shamanic Practice, Michael Harner, SAND 2011

Manikarnika: http://smile.amazon.com/Michael-Harner/e/B00NTD5ECY/ref=sr_ntt_srch_lnk_1?qid=1442690005&sr=8-1 http://bookzz.org/g/Michael%20Harner ...

Manikarnika: http://smile.amazon.com/dp/0345395301/ref=wl_it_dp_o_pC_nS_ttl?_encoding=UTF8&colid=2OJWHVBZZLPU6&coliid=I35JQLXNZFWOPY ... For thousands of years, Native medicine was the only medicine on the North American continent. It is America’s original holistic medicine, a powerful means of healing the body, balancing the emotions, and renewing the spirit. Medicine men and women prescribe prayers, dances, songs, herbal mixtures, counseling, and many other remedies that help not only the individual but the family and the community as well. The goal of healing is both wellness and wisdom. Written by a master of alternative healing practices, Honoring the Medicine gathers together an unparalleled abundance of information about every aspect of Native American medicine and a healing philosophy that connects each of us with the whole web of life—people, plants, animals, the earth. Inside you will discover • The power of the Four Winds—the psychological and spiritual qualities that contribute to harmony and health • Native American Values—including wisdom from the Wolf and the inportance of commitment and cooperation • The Vision Quest—searching for the Great Spirit’s guidance and life’s true purpose • Moontime rituals—traditional practices that may be observed by women during menstruation • Massage techniques, energy therapies, and the need for touch • The benefits of ancient purification ceremonies, such as the Sweat Lodge • Tips on finding and gathering healing plants—the wonders of herbs • The purpose of smudging, fasting, and chanting—and how science confirms their effectiveness Complete with true stories of miraculous healing, this unique book will benefit everyone who is committed to improving his or her quality of life. “If you have the courage to look within and without,” Kenneth Cohen tells us, “you may find that you also have an indigenous soul.”

Manikarnika: http://smile.amazon.com/Sarangerel/e/B001KIYGGU/ref=dp_byline_cont_ebooks_1 ... The first book written about Mongolian and Siberian shamanism by a shaman trained in that tradition. • A thorough introduction to Mongolian and Siberian shamanic beliefs and practices, which, until the collapse of the Soviet Union, were banned from being practiced. • Includes rituals for healing and divination techniques. In traditional Mongolian-Buryat culture, shamans play an important role maintaining the tegsh, the "balance" of the community. They counsel a path of moderation in one's actions and reverence for the natural world, which they view as mother to humanity. Mongolians believe that if natural resources are taken without thanking the spirits for what they have given, those resources will not be replaced. Unlike many other cultures whose shamanic traditions were undermined by modern civilization, shamans in the remote areas of southern Siberia and Mongolia are still the guardians of the environment, the community, and the natural order. Riding Windhorses is the first book written on Mongolian and Siberian shamanism by a shaman trained in that tradition. A thorough introduction to Mongolian/Siberian shamanic beliefs and practices, it includes working knowledge of the basic rituals and various healing and divination techniques. Many of the rituals and beliefs described here have never been published and are the direct teachings of the author's own shaman mentors.

ale:

Manikarnika:

Manikarnika: альтернативный взгляд

Manikarnika:

Manikarnika:

Сухой лист: Юрий Стукалин "Наделенные силой. Тайны индейских шаманов" - неплохое популярное издание - http://www.koob.ru/stukalin/american_shamans

Manikarnika: Амба Шаман Эльвиль (Олард Диксон) - ШАМАНСКИЕ ПРАКТИКИ (7 альбомов) http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=1503290 [mp3] http://rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=1691212 lossless P.S. Комменты зачот.

Manikarnika:

theteam: ale К Вам интерес как последователю КК со стажем.. ) Что там о его связи с Ч. Трунгпой ?

Manikarnika: http://www.shamanicuniverse.com/ShamanismPortland.html ... Michael Harner's The Way of the Shaman® The Shamanic Journey Power and Healing with Beth Beurkens, M.A. Portland, Oregon Saturday, October 29, 2016 - 9:30 AM to 5:00 PM Sunday, October 30, 2016 - 8:30 AM to 4:00 PM

Manikarnika: POWER IN YOUR HAND: ia short introduction to the Rattle By Jonathan Horwitz http://www.shamanism.dk/rattlepowerinhand.htm

Manikarnika: http://www.shamanicdrumming.com/How-to-Make-Drums.pdf

Manikarnika: http://gaiasworkshop.com/Kit_Instructions.htm ... Instructions for Making Our Kits

Manikarnika: Bo and Bon: Ancient Shamanic Traditions of Siberia and Tibet in Their Relation to the Teachings of a Central Asian Buddha Paperback – October 11, 2008 by Dmitry Ermakov (Author) https://smile.amazon.com/Bo-Bon-Shamanic-Traditions-Teachings/dp/9937506115/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1473442363&sr=8-1&keywords=bo+and+bon [img]http://www.boandbon.com/image/b&b%20cover%20web.png[/img] Born in 1967 in St. Petersburg (then Leningrad), Russia, I was raised in a highly cultural environment and studied music from the age of six to nineteen after which I worked as a composer and musician as well as playing in various 'underground' rock and fusion bands (most of this kind of music was severely frowned upon by the Soviet authorities) until I left Russia for the UK in 1993 with my wife. Parallel to my musical interest, I also developed a fascination for ancient history and archaeology. From the age of ten, I attended after-school classes at the Hermitage Museum where, for six years, I studied ancient history, mythology and art history from experts such as the museum director, Boris B. Piotrovskiy. From the age of eight, during the summers 1975-81 I participated in archaeological digs at the Belgorod-Dnestrovskiy fortress near Odessa, led by my aunt, Academician Prof. Galina Mezentseva, Head of Archaeology at Kiev University. These formed part of her University courses, so I was able to attend all her afternoon lectures on archaeological methodology and history. It was this interest in archaeology which led me to join the University of Leningrad's expedition to Khakassia near border of Tuva in the summer of 1987 to excavate Scythian Kurgans. This was my first trip to Siberia and it is there that I had my first contact with its powerful gods and spirits. My interest in Buddhism also began in my childhood, when, at the age of ten I read a book called Gods of the Lotus by Parfionov which detailed his trip in the Himalayas and opened up a whole new world of deities and religions for me. In my teens this interest was combined with martial arts based on Taoism and Zen philosophy, and Qi Gong which I received from the Chinese adept Gu Yui from Nanjing. In the Soviet era such fields were strictly forbidden and materials were severely limited so it was only with the coming of Perestroika in 1989 that I was able to receive a blessing for the Lotus Sutra from a Japanese Zen master and receive teachings and initiations of Green Tara and Vajrasattva from a Tibetan lama, Bakula Rinpoche. The following year I met the Dalai Lama in Riga. It was this contact with Tibetan Buddhism which took me to Buryatia the first time, in the summer of 1990, to attend the Maidari Huural celebration (Maitreya festival) at the only Buddhist monastery left after the Communist persecution, the Ivolginskiy Datsan near Ulaan-Ude. I then travelled to the Eastern part of the region and made friends with the family of the late Batodalai Doogarov, Buddhist tantric practitioner and thangka painter. They invited me to spend the winter with them, practising meditation and healing. This was my first introduction to Buryatian culture. In 1991 I went to Moscow to receive teachings and empowerment from the Dzogchen cycle of Longchen Nyingthig and a Tantric initiation of Kurukulla from Khenchen Palden Sherab and Khenpo Tsewang Dongyal. This had a very profound effect on me and I began practising the preliminaries and meditation. Over the years I received further Dzogchen and Tantric teachings from them, including Vajrakilaya. The following year (1992) I met Namkhai Norbu Rinpoche in Riga and followed him on a two-month teaching tour in St.-Petersburg, Moscow and Ulaan-Ude during which he gave Dzogchen teachings. Since that time, Namkhai Norbu Rinpoche has been my Buddhist teacher and I have attended his teaching retreats in the UK, Italy, Russia and Mongolia. In Ulaan-Ude I befriended several Buryatian Bө and Utgan (male and female shamans) and translated between them and Namkhai Norbu Rinpoche. I returned to Buryatia in the summer of 1993 with a Buryatian Utgan I had met in 1990. Back then, prompted by my visions and experiences, I had been working with a group of healers and psychics in St.-Petersburg of which she was also a lose member. Together we stayed in Ulaan-Ude, Lake Baikal and the Tunka region visiting holy places and meeting Bө and Utgan. The next summer I headed East once again, first to Ulaan-Bator, Mongolia for teachings and initiations by Namkhai Norbu Rinpoche and then to Ulaan-Ude, for another teaching retreat where I stayed with Vera G. Naguslayeva, a retired doctor and respected Utgan. I had a vision of her protective deities and so she decided to introduce me to a group of Bө and Utgan who were planning a tailgan pilgrimage. When they came to study the route on the map, I was able to name each location and the deity residing there without any previous knowledge. As a result, they asked me to join them on their trip later that summer and I accepted. We visited many holy sites and performed many rituals at which I was invited to participate. At the end of that trip, the Bө and Utgan offered to initiate me as a Bө but I declined; animal sacrifice is a necessary part of the initiation ritual. For several years I was unable to return to Buryatia but finally in August/September 2003 I had the opportunity to spend time in Ulaan-Ude and on the shores of Lake Baikal where I was invited to do a personal retreat and take part in rituals. I was also able to carry out intensive research by studying texts only available in Russian or Buryatian and by conducting interviews. My connection with Yungdrung Bön goes back to 1989 when I came across a picture of the Bönpo Buddha Tonpa Shenrab Miwo in The Crystal and the Way of Light by Namkhai Norbu Rinpoche. I immediately felt drawn to him. There was next to no material on Bön available to me at that time (Dharma materials were still not openly and were distributed through underground networks) but soon after I was given a transcript of Bönpo Dzogchen teachings which found a deep resonance within me and even got hold of a cassette of the propitiation rite for a Bönpo Protector, Midhu. However, it was not until 1995 that I was able to meet Yongdzin Lopön Tenzin Namdak Rinpoche, in Amsterdam, who has since been my main Bönpo lama. In 1996 I spent three months at his monastery, Triten Norbutse, in Nepal where I received personal instructions and was able to study and practise the Yungdrung Bön tradition. Since then I have received many teachings on Dzogchen and Tantra from Yongdzin Lopön Tenzin Namdak Rinpoche at retreats in Austria, Germany, Holland and France, and returned to Triten Norbutse in spring 2004 to deepen my practice and knowledge of the tradition. Later that year, a new Yungdrung Bön centre - Shenten Dargye Ling - was established in France under the guidance of Yongdzin Rinpoche and Khenpo Tenpa Yungdrung, who asked my wife Carol and I to stay there. During the 18 months we spent in Shenten Dargye Ling, we worked on transcribing teachings given by Yongdzin Rinpoche in English and created an archive of over 30 texts ranging from Causal Bön, practice manuals to treatises on Dzogchen, and became firm friends with a wonderful monk and scholar, Geshe Gelek Jinpa who helped a lot in the final stages of the research leading to the publication of 'Bѳ and Bön: Ancient Shamanic Traditions of Siberia and Tibet in their Relation to the Teachings of a Central Asian Buddha', (Kathmandu: Vajra Publications, 2008). In 2007/8 I was again able to spend three months at the Triten Norbutse monastery in Kathmandu where, with the help of Yongdzin Rinpoche and some very learned Geshes (Pönlob Tsangpa Tenzin, Drubdra Khenpo Tsultrim Tenzin, Geshe Tenzin Yangton, Geshe Lungrig Nyima, Geshe Samten Tsugphü and others), I finalized my research. Over the years, Yongdzin Lopön Tenzin Namdak Rinpoche, Khenpo Tenpa Yungdrung and Geshe Gelek Jinpa have kindly shed light on many aspects of their tradition, including the Bön of Cause and historical matters. I then went on to study Tibetan at Oxford University with Prof. Charles Ramble (2009-2010) and, as well as having articles published in both English and Russian, has been invited to lecture in Oxford, London, St. Petersburg, Vilnius, Cagliari, Budapest etc. In 2011 I was invited to speak at 'Bon, Shangshung, and Early Tibet' conference where I delivered a paper 'Bön as a multifaceted phenomenon: looking beyond Tibet to the cultural and religious traditions of Eurasia' which since has been published as a multimedia presentation on Foundation for the Preservation of Yungdrung Bön's website and can also be watched in the Video section of this Author Page. In 2012 the Foundation for the Preservation of Yungdrung Bön was established with Khenpo Gelek Jinpa, Carol Ermakova and myself as founding members and with the full support and blessings of Yongdzin Lopön Tenzin Namdak Rinpoche who became Foundation's honorary member. To date the FPYB released several public books: Nagru, Geshe Gelek Jinpa. Tr.&Ed. Gelek Jinpa, Carol Ermakova, Dmitry Ermakov. BÖN IN NEPAL: Traces of the Great Zhang Zhung Ancestors in Himalayas, The Light of the History of Existence (New Delhi: Heritage Publishers, 2013); Namdak, Yondzin Lopön Tenzin, transc. & ed. Ermakova, C. & Ermakov, D. Masters of the Zhang Zhung Nyengyud: Pith Instructions from the Experiential Transmission of Bönpo Dzogchen, (New Delhi: Heritage Publishers, 2010); Namdak, Yondzin Lopön Tenzin, transc. & ed. Ermakova, C. & Ermakov, D. The Four Wheels of Bön, (Low Bishopley: Foundation for the Preservation of Yungdrung Bön, 2016); Namdak, Yongdzin Lopön Tenzin, transl., transc. & ed. Nagru Geshe Gelek Jinpa, Ermakova, C. & Ermakov, D. The Heart Essence of the Khandro, Experiential Instructions on Bönpo Dzogchen: Thirty Signs and Meanings from Women Lineage-Holders, (New Delhi: Heritage Publishers, 2012); multimedia presentations (see FPYB website); as well as several dozen books and study materials for the internal use by the members of the international Bönpo Sangha. Currently I am working on a new book 'Concise Introduction to Bön' which I hope to release later in 2016.

Manikarnika:

Manikarnika:



полная версия страницы